• Home
  • Statistics and Open Data

Statistik 2024


Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan 2024

  • Jan - Mac

    Januari - Mac
    Bil Perkhidmatan Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan Tidak Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan Jumlah Perkhidmatan
    Jumlah Menepati Standard % Menepati Standard Jumlah Tidak Menepati Standard % Tidak Menepati Standard

    1.

    Menyemak dan memproses pembayaran seperti berikut dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap:
    a) Pencen Perkhidmatan 152 100% - - 152
    b) Ganjaran Perkhidmatan/ Ganjaran Tamat Perkhidmatan/Ganjaran Ikhsan 169 100% - - 169
    c) Faedah Ganti Cuti Rehat (FGCR) 187 100% - - 187
    d) Elaun Tamat Perkhidmatan Mobilisasi ( ETPM ) 6 100% - - 6
    e) Faedah Hilang Upaya (Pencen & Ganjaran) 13 100% - - 13
    f) Faedah Kematian Kepada Orang Tanggungan Anggota Tentera yang meninggal dunia dalam perkhidmatan (Pencen Terbitan, Ganjaran Terbitan & GCR)

    12

    100%

    -

    -

    12

    2. Permohonan Skim Bantuan Kebajikan Veteran (ATM) akan diproses dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh terima permohonan yang lengkap.
    a) Sara Hidup 129 100% - - 129
    b) Sara Hidup 2 140 100% - - 140
    c) Sara Hidup 3 487 100% - - 487
    d) Persekolahan 34 100% - - 34
    e) Institut Pengajian Tinggi 460 100% - - 460
    f) Peralatan Pesakit 26 100% - - 26
    g)Bencana/Kecemasan 6 100% - - 6
  • April - Jun

    April - Jun

    Bil Perkhidmatan Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan Tidak Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan Jumlah Perkhidmatan
    Jumlah Menepati Standard % Menepati Standard Jumlah Tidak Menepati Standard % Tidak Menepati Standard
    1. Menyemak dan memproses pembayaran seperti berikut dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap:
    a) Pencen Perkhidmatan 2021 100% - - 2021
    b) Ganjaran Perkhidmatan/ Ganjaran Tamat Perkhidmatan/Ganjaran Ikhsan 2017 100% - - 2017
    c) Faedah Ganti Cuti Rehat (FGCR) 2158 100% - - 2158
    d) Elaun Tamat Perkhidmatan Mobilisasi (ETPM) 12 100% - - 12
    e) Faedah Hilang Upaya (Pencen & Ganjaran) 8 100% - - 8
    f) Faedah Kematian Kepada Orang Tanggungan Anggota Tentera yang meninggal dunia dalam perkhidmatan (Pencen TerbitanGanjaran Terbitan &GCR) 57 100% - - 57
    2. Permohonan Skim Bantuan Kebajikan dan Pendidikan JHEV ATM akan diproses dalam tempoh 3 - 6 bulan dari Tarikh terima permohonan lengkap.
    a) Sara Hidup 110 100% - - 110
    b) Sara Hidup 2 5 100% - - 5
    c) Sara Hidup 3 550 100% - - 550
    d) Persekolahan 80 100% - - 80
    e) Institut Pengajian Tinggi 258 100% - - 258
    f) Peralatan Pesakit 36 100% - - 36
    g) Bencana/Kecemasan 15 100% - - 15
  • Julai - September

    Julai - September
    Bil Perkhidmatan Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan Tidak Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan Jumlah Perkhidmatan
    Jumlah Menepati Standard % Menepati Standard Jumlah Tidak Menepati Standard % Tidak Menepati Standard
    1. Menyemak dan memproses pembayaran seperti berikut dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap:    
    a) Pencen Perkhidmatan 93 100% - - 93
    b) Ganjaran Perkhidmatan 95 100% - - 95
    c) Faedah Ganti Cuti Rehat (FGCR) 132 100% - - 132
    d) Elaun Tamat Perkhidmatan Mobilisasi (ETPM) 14 100% - - 14
    e) Faedah Hilang Upaya 8 100% - - 8
    f) Faedah Kematian Kepada Orang Tanggungan Anggota Tentera yang meninggal dunia dalam perkhidmatan 18 100% - - 18
    2. Permohonan Skim Bantuan Kebajikan Veteran (ATM) akan diproses dalam tempoh tiga (3) bulan dari Tarikh terima permohonan lengkap.
    a) Sara Hidup 252 100% - - 252
    b) Sara Hidup 2 1 100% - - 1
    c) Sara Hidup 3 497 100% - - 497
    d) Persekolahan 44 100% - - 44
    e) Institut Pengajian Tinggi 395 100% - - 395
    f) Peralatan Pesakit 57 100% - - 57
    g)Bencana/Kecemasan 9 100% - - 9
  • Oktober - Disember

    Oktober - Disember
    Bil Perkhidmatan Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan Tidak Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan Jumlah Perkhidmatan
    Jumlah Menepati Standard % Menepati Standard Jumlah Tidak Menepati Standard % Tidak Menepati Standard
    1.

    Menyemak dan memproses pembayaran seperti berikut dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap:

    a) Pencen Perkhidmatan 140 100% - - 140
    b) Ganjaran Perkhidmatan/Ganjaran Tamat Perkhidmatan/Ganjaran Ikhsan 140 100% - - 140
    c) Faedah Ganti Cuti Rehat (FGCR) 162 100% - - 162
    d) Elaun Tamat Perkhidmatan Mobilisasi (ETPM) 5 100% - - 5
    f) Faedah Hilang Upaya 1 100% - - 1
    g) Faedah Kematian Kepada Orang Tanggungan Anggota Tentera yang meninggal dunia dalam perkhidmatan 27 100% - - 27
    2. Permohonan Skim Bantuan Kebajikan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan diproses dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh terima permohonan yang lengkap.
    a) Sara Hidup 219 100% - - 219
    b) Sara Hidup 2 0 100% - - 0
    c) Sara Hidup 3 703 100% - - 703
    d) Persekolahan 51 100% - - 51
    e) Institut Pengajian Tinggi 938 100% - - 938
    f) Peralatan Pesakit 58 100% - - 58
    g)Bencana/Kecemasan 13 100% - - 13

Statistik Transaksi Atas Talian

No. Perkhidmatan Dalam Talian Jumlah Transaksi Tahun 2024
Jan Feb Mac Apr Mei Jun Jul Ogos Sep Okt Nov Dis Jumlah
1 Semakan Permohonan Kad Veteran

3,430

3967 2512 1913 2853 3079 3612 3286 2800 2749 2122
2 Aduan Atas Talian 609 693 668 565 574 404 430 526 664 1288 663
3 Semakan Permohonan Kebajikan 21,648 1566 1282 646 1379 1054 753 1161 1255 1982 1744

Statistik Bilangan Penerima Pencen Bulanan

Tahun 2024

Bulan Pencen Perkhidmatan Pencen Terbitan Tidak Berpencen
Januari 111,526 30,718 74,218
Februari 111,617 30,393 74,229
Mac 111,701 30,508 74,331
April 111,580 30,389 73,866
Mei 111,776 30,489 73,803
Jun 113,665 30,658 73,706
Julai 113,589 30,841 71,633
Ogos 113,683 30,938 71,561
September 113,594 31,011 71,434
Oktober 113,534 31,072 71,391
November 113,443 31,227 73,106
Disember