
Tentang Jabatan
Bahagian Pengurusan Maklumat
Fungsi Utama
- Pengurusan Infostruktur dan Infrastruktur ICT JHEV ATM.
- Penasihat ICT dan Keselamatan ICT kepada CIO JHEV ATM.
- Perancangan dan pelaksanaan Pelan Strategik ICT (PSTM) JHEV ATM.
- Menguruskan bajet dan peruntukan kewangan ICT JHEV ATM.
- Perkhidmatan Perundingan ICT JHEV ATM.
Visi
Penyedia penyelesaian ICT dan digital yang komprehensif bagi menyokong transformasi pemodenan penyampaian perkhidmatan Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM.
Misi
- Menyediakan infra dan infostruktur ICT yang selamat dan tersedia bagi menjamin keberkesanan dan ketersediaan penyampaian perkhidmatan.
- Memberi khidmat nasihat dari segi perancangan, pembangunan, pelaksanaan dan khidmat perundingan projek ICT.
- Melaksanakan tadbir urus ICT yang cekap dan berkesan.
Unit-unit
Unit Perancangan Strategik Dan Perkhidmatan
- Perancangan Strategik ICT (PSTM)
- Tadbir Urus ICT MinDef dan Keurusetiaan.
- Pengurusan dan Pemantauan Projek.
- Audit dan Pematuhan (penyelarasan kualiti, pelaksanaan program kualiti dan Amalan terbaik ICT).
- Perancangan kompetensi dan modal insan (pembangunan kepakaran ICT, Pelan Latihan ICT dan Penyelarasan ICT Training RoadMap).
- Pengurusan sumber manusia dan pentadbiran pejabat.
- Pengurusan Kewangan dan Bajet.
Unit Operasi
- Penyediaan dan pengurusan infrastruktur ICT JHEV.
- Memastikan penguatkuasaan Dasar Keselamatan ICT dijalankan di JHEV.
- Pengurusan Emel.
- Pentadbiran dan pengurusan pusat data.
- Pengurusan Backup and Recovery dan pemulihan bencana.
- Pengurusan keselamatan dan pengendalian insiden.
- Pengurusan keperluan infrastruktur perkakasan dan perisian untuk pengguna.
- Pengurusan Aset ICT.
- Pengurusan Desktop Berpusat (AD).
- Khidmat kepakaran teknikal.
- Pematuhan Kawalan Kualiti
Unit Aplikasi
- Melaksanakan penyelenggaraan dan penambahbaikan aplikasi teras sedia ada bagi memastikan pemantapan aplikasi.
- Membangun dan melaksana pembangunan aplikasi baharu bagi menepati keperluan pengguna / pemilik aplikasi di Jabatan.
- Melaksanakan penyelenggaraan, penambahbaikan, menaiktaraf dan kajian impak aplikasi sokongan sedia ada bagi memastikan pemantapan aplikasi secara keseluruhan.
- Merancang, mengkaji dan menyelaras pembangunan Portal Jabatan berdasarkan keperluan pengguna dan mematuhi piawaian Jabatan Digital Negara (JDN).
- Melaksanakan khidmat nasihat dan sokongan teknikal berkenaan sistem aplikasi bagi memastikan kesinambungan perkhidmatan.
Unit Data
- Melaksanakan pengurusan pangkalan data bagi menjamin ketepatan dan keselamatan data veteran ATM dan selaras dengan keperluan pengguna.
- Memperkukuhkan penyelarasan dan penyelenggaran Data diperingkat Jabatan.
- Memberi Khidmat Rundingan Dalam Pengurusan Data Veteran ATM.
- Melaksanakan Peningkatan Perkongsian Data.
- Bertanggungjawab menyediakan data dan statistik bagi aktiviti-aktiviti yang melibatkan Veteran ATM.
- Melaksanakan penggunaan dan perluasan inisiatif ICT kerajaan persekutuan bagi memantapkan penyampaian perkhidmatan kementerian.