Skip to main content

faq

Soalan Lazim

hubungi

Hubungi Kami

maklumbalas

Aduan

peta

Peta Laman

Tentang Jabatan

Bahagian Pengurusan Maklumat


Fungsi Utama

  • Pengurusan Infostruktur dan Infrastruktur ICT JHEV ATM.
  • Penasihat ICT dan Keselamatan ICT kepada CIO JHEV ATM.
  • Perancangan dan pelaksanaan Pelan Strategik ICT (PSTM) JHEV ATM.
  • Menguruskan bajet dan peruntukan kewangan ICT JHEV ATM.
  • Perkhidmatan Perundingan ICT JHEV ATM.

Visi

Penyedia penyelesaian ICT dan digital yang komprehensif bagi menyokong transformasi pemodenan penyampaian perkhidmatan Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM.

Misi

  • Menyediakan infra dan infostruktur ICT yang selamat dan tersedia bagi menjamin keberkesanan dan ketersediaan penyampaian perkhidmatan.
  • Memberi khidmat nasihat dari segi perancangan, pembangunan, pelaksanaan dan khidmat perundingan projek ICT.
  • Melaksanakan tadbir urus ICT yang cekap dan berkesan.

Unit-unit

Unit Perancangan Strategik Dan Perkhidmatan

  • Perancangan Strategik ICT (PSTM)
  • Tadbir Urus ICT MinDef dan Keurusetiaan.
  • Pengurusan dan Pemantauan Projek.
  • Audit dan Pematuhan (penyelarasan kualiti, pelaksanaan program kualiti dan Amalan terbaik ICT).
  • Perancangan kompetensi dan modal insan (pembangunan kepakaran ICT, Pelan Latihan ICT dan Penyelarasan ICT Training RoadMap).
  • Pengurusan sumber manusia dan pentadbiran pejabat.
  • Pengurusan Kewangan dan Bajet.

Unit Operasi

  • Penyediaan dan pengurusan infrastruktur ICT JHEV.
  • Memastikan penguatkuasaan Dasar Keselamatan ICT dijalankan di JHEV.
  • Pengurusan Emel.
  • Pentadbiran dan pengurusan pusat data.
  • Pengurusan Backup and Recovery dan pemulihan bencana.
  • Pengurusan keselamatan dan pengendalian insiden.
  • Pengurusan keperluan infrastruktur perkakasan dan perisian untuk pengguna.
  • Pengurusan Aset ICT.
  • Pengurusan Desktop Berpusat (AD).
  • Khidmat kepakaran teknikal.
  • Pematuhan Kawalan Kualiti

Unit Aplikasi

  • Melaksanakan penyelenggaraan dan penambahbaikan aplikasi teras sedia ada bagi memastikan pemantapan aplikasi.
  • Membangun dan melaksana pembangunan aplikasi baharu bagi menepati keperluan pengguna / pemilik aplikasi di Jabatan.
  • Melaksanakan penyelenggaraan, penambahbaikan, menaiktaraf dan kajian impak aplikasi sokongan sedia ada bagi memastikan pemantapan aplikasi secara keseluruhan.
  • Merancang, mengkaji dan menyelaras pembangunan Portal Jabatan berdasarkan keperluan pengguna dan mematuhi piawaian Jabatan Digital Negara (JDN).
  • Melaksanakan khidmat nasihat dan sokongan teknikal berkenaan sistem aplikasi bagi memastikan kesinambungan perkhidmatan.

Unit Data

  • Melaksanakan pengurusan pangkalan data bagi menjamin ketepatan dan keselamatan data veteran ATM dan selaras dengan keperluan pengguna.
  • Memperkukuhkan penyelarasan dan penyelenggaran Data diperingkat Jabatan.
  • Memberi Khidmat Rundingan Dalam Pengurusan Data Veteran ATM.
  • Melaksanakan Peningkatan Perkongsian Data.
  • Bertanggungjawab menyediakan data dan statistik bagi aktiviti-aktiviti yang melibatkan Veteran ATM.
  • Melaksanakan penggunaan dan perluasan inisiatif ICT kerajaan persekutuan bagi memantapkan penyampaian perkhidmatan kementerian.

Bilangan Pelawat

3262120
Hari Ini: 352
Jumlah Pelawat: 3,262,120

facebook
tiktok
instagram
youtube
location
footer-logo

Pusat Perkhidmatan Setempat (OSC) JHEV ATM

Aras G, Menara TH Perdana, 1001 Jalan Sultan Ismail, 50250 Kuala Lumpur

Tel: 03-2050 8000
Pusat Panggilan: 03-2697 6600

Ibu Pejabat  Cawangan


Hakcipta 2024 © Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM