Tentang Jabatan

Bahagian Kewangan Dan Akaun


Pengurusan Perakaunan

  • Mengawal selia akaun Jabatan.
  • Menyelenggara akaun dan rekod yang lengkap serta kemas kini berhubung dengan perbelanjaan vot, hasil dan amanah Jabatan.
  • Bertanggungjawab ke atas semua prosedur dan peraturan perakaunan dan kewangan yang berkuat kuasa.
  • Menguruskan kutipan/pungutan hasil Jabatan.
  • Mengawal penutupan akaun harian, bulanan dan tahunan mengikut tempoh yang ditetapkan.
  • Menyediakan laporan penyesuaian bank, penyesuaian amanah dan penyesuaian hasil Jabatan mengikut tempoh yang ditetapkan.
  • Memproses pelupusan hutang kerajaan.
  • Menyediakan bajet faedah-faedah persaraan, bantuan mengurus jenazah dan rawatan perubatan bagi Veteran ATM Berpencen.

Pengurusan Kewangan Dan Pentadbiran

  • Menyediakan Anggaran Belanja Mengurus Jabatan. Mengurus pembayaran serta elaun tuntutan tugas rasmi kakitangan Jabatan.
  • Menguruskan pembayaran bil-bil kontraktor/pembekal Jabatan.
  • Merancang dan mengawal peruntukan Jabatan, iaitu peruntukan pencen, peruntukan perubatan dan peruntukan belanja mengurus.
  • Menyediakan dokumen perolehan dan mengendalikan urusan perolehan Jabatan.
  • Menguruskan pentadbiran Bahagian.

Pengurusan Bayaran

  • Mengawal aliran tunai Jabatan melalui pengurusan sumber-sumber kewangan jabatan secara ekonomi, mengikut peraturan, teratur dan berkesan.
  • Mengurus pembayaran faedah persaraan Anggota Tentera Malaysia.
  • Menguruskan pembayaran bantuan kebajikan kepada veteran ATM.
  • Menguruskan pembayaran balik perubatan kepada Veteran ATM yang berpencen.
  • Menguruskan pembayaran balik tuntutan perubatan kepada veteran ATM yang tidak berpencen.
  • Menjalankan semakan terhadap semua baucar bayaran bagi memastikan pematuhan terhadap peraturan yang dikuatkuasakan.